duidays

Umar dan Ghanimah

on 10 November 2012

Setelah Allah swt mengaruniakan kemenangan di perang Qadisiyah melawan pasukan Kisra (stlh kemenangan2 lainnya di perang melawan Romawi dll) dan mendapatkan ghanimah (harta rampasan perang) yg melimpah, Amirul Mukminin Umar bin Khattab menangis dan berkata:

“Demi Allah,aku tak takut pada cobaan yg berat dan kehidupan yg sederhana. Tapi aku takut akan kecintaan pada benda2 ini. Jika dunia memberi kan segolongan orang hal semacam ini,maka akan ada lebih banyak rasa iri,kebencian dan ego di antara mereka. Mereka akan mementingkan kehidupan dunia daripada kehidupan akhirat.”

Lalu umar berdoa: “Ya Tuhanku,Engkau tak memberikan semua ini pada Rasul dan NabiMu ketika Engkau lebih menghormati dan menyayanginya lebih dari aku. Engkau tak berikan itu semua pada Abu Bakar ketika Engkau lebih mencintai dan menghormatinya daripada aku. Aku memohon padaMu untuk melindungiku dari kecintaanku pada barang-barang ini.”

(Omar,episode 28)


Leave a Reply

